Monday 1 August 2016

ku harap masa berjalan seiiring dengan langkahku

Assalamualaikum teman-teman!

macam biasa setiap bulan nana akan update,dan untuk bulanni nana pilih untuk update di awal bulan..
sebab?i really2 busy on this ogossss!!!pray for us...pt3 candicate!!!! we have an oral for bm and bi start on 2 august...May Allah Ease!!! so thats the reason kenapa nana update awal bulan... lepasni nana nak kena pergi bertarung dengan peperiksaan!!doakan nana menang (11 A) amin...

pernah tak korang bayangkan betapa korang dianugerahi dengan umur yang sepanjang ini oleh pencipta langit dan bumi!!yelah,nana sendiri rasa macam tak sangka yang perjalanan nana dekat dunia ini telah sejauh ini..telah sejauh ini Allah menjaga dan melindungi diri ini...telah jauh perjalanan bermakna telah dekat dengan tempat yang ingin dituju iaitu akhirat!! hari demi hari berlalu menandakan waktu semakin laju berlari untuk sampai ke titian akhir di dunia ini...

tapi,amalku yang aku bawapun tak pasti dapat lepas ke tak untuk masuk ke syurga ukhrawi,sebenarnya aku takut untuk melangkah pergi ke hari seterusnya dalam keadaan dosa hari semalam belum lagi diampun Illahi dan manusia di sekeliling ku ini...aku takut untuk menjalani hidupku dalam keadaan aku serba salah pada mereka yang berada di sekelilingku..orang ada kata masa yang masih ada adalah masa sekarang,yang telah pergi ialah sesaat yang lalu,dan masa yang akan datang itu masih belum pasti..mahalnya nak beli masa tu..hatta kalau malaikat izrael dah datang pun tak boleh nak beli masa walau hanya sesaat!kerana si masa itu terlalu berharga untuk kita buang begitu sahaja..namun kini,yang nana nampak dengan mata nana adalah si masa itu selalu di letakkan di tong sampah!tidak dihargai dan tidak dilayan dengan baik..tak payah nak tengok si dia,si mereka,tengok diri sendiripun dah nampak! kalaulah masa itu dapat berkata pasti dia akan berkata
"kenapa kau buang aku ,nanti kau akan menyesal!hargailah aku,gunakanlah aku sepenuhnya selagi engkau masih punya nyawa dan selagi aku masih ada,aku takut nanti engkau akan menyesal di hari kemudian,luangkanlah aku dengan melakukan perkara yang bermanfaat,"
sayangnya masa itu hanya berdiam..ia terus bergerak dari satu detik ke satu detik tanpa mempedulikan manusia di sekelilingnya yang mengabaikan keberadaannya...

begitulah manusia..aku juga kadang begitu..kadang aku alpa dengan keberadaanmu..aku tidak sedar yang engkau telah meninggalkan aku di belakang,aku perlu mengejarmu dan harus dapatkanmu semula..

sesungguhnya waktu itu amat berharga,waktu itu ibarat pedang,sekiranya kamu tidak memotongnya,ia akan memotongmu..



nana sharing pasal masa ni bukan apa tapi sebab nana nak dekat periksa ni kan perlukan sangat masa untuk ulangkaji itu dan ini..waktu nilah baru nak hitung lagi berapa hari nak pt3...lagi berapa hari nak itu dan ini..dengan oral yang akan bermula esoklah...nana takut..honestly,nana sangat takut setakut-takutnya...namun nana percaya selagi nana ada pencipta yang maha pemurah lagi penyayang nana tak akan sesekali bersendirian..Dialah sumber kekuatan untuk melangkah ke hadapan..semoga Allah kuatkan aku..semoga Allah kuatkan kamu juga wahai teman-temanku..aku yakin Allah akan bantu kita semua..we can do it!!
wal asr,
innal insana lafi khusr,
illal lazina amanu,
watawa saubilhaq
watawa saubissabr

thanks buat yang sudi2 luangkan masa dengan membaca blog nana ni..semoga dirahmati Illahi..

Waallahu ta'ala a'lam bissawab


No comments:

Post a Comment

why don't we obey Him?

  Assalamualaikum ya asdiqo'i! uhibukum jiddan! for today,I want to share to my readers about human.As we know,we are a human being righ...