Wednesday 1 June 2016

Marhaban Ya Ramadhan

Assalamualaikum..

entah sejak bila tah active camni,tapi lepasni masuk ramadhan,kita dah tak active kot,ada banyak urusan termasuk pt3 yang sudah bermula masuk sekolah ....Pray for us...

Bulan Ramadhan menanti kita,kita juga perlu menantikan bulan semulia ini..berbahas mengenai bulan Ramadhan ini,nana ada satu benda nana nak share mengenai persediaan sebelum masuk bulan Ramadhan

ada tiga perkara yang kita kena selesaikan sebelum masuk bulan mulia ni....

1. kita kena selesaikan semua urusan kita dengan Allah,maksudnya bertaubat kepada Allah..

ramai orang fikir bertaubat bila masuk bulan ramadhan,tapi haklikatnya ,kita perlu bertaubat sebelum masuk ramadhan dan sewaktu berada dalam bulan ramadhan,kita hanya perlu perkemaskan sahaja ibadah kita..

2. minta maaf kepada semua manusia dan beri kemaafan kepada manusia

kita memang tak terlepas daripada melakukan dosa bukan?jadi sebelum masuk bulan ramadhan ni,eloklah kiranya kita mohon maaf kepada semua manusia,dan paling penting sekali maafkan kesalahan orang pada kita,kita pun nak dimaafkan,jadi,kita perlu memaafkan orang..

jadi,nana nak minta maaf sekiranya ada mengecilkan hati,terbuat sesiapa luka,atau ada yang dah lama berdendam dengan nana,atau mungkin ada yang sakit hati dengan nanake,atau sebagainya...nana nak minta maaf,nana minta maaf sangat kalau nana ada salah pada kalian semua,nana juga manusia{tak terlepas daripada melakukan dosa}nana harap sangat nana dimaafkan..terima kasih :)





3. sentiasa bermuhasabah diri

kita sendiri tahu diri kita bukan?jadi sentiasalah perbaiki amalan kita,sekiranya ramadhan tahun lepas,kita kurang mengaji al-quran,ramadhan kali ini,kita cuba banyakkan mengaji al-quran,apa ibadah yang kita kurang pada ramadhan tahun lepas,kita banyakkkan pada ramadhan kali ini..

cukuplah sekadar ini perkongsian nana pada kali ini,selamat menyambut bulan ramadhan,semoga ramadhan pada kali ini,lebih bermakna dari ramadhan sebelum-sebelemnya..In Sha Allah..












No comments:

Post a Comment

why don't we obey Him?

  Assalamualaikum ya asdiqo'i! uhibukum jiddan! for today,I want to share to my readers about human.As we know,we are a human being righ...